Restaurering af Krudttårnet i Prag
Krudttårnet, et historisk gotisk tårn i Prag, gennemgår en udvendig renovering, der startede i sommeren 2024, med grundig rengøring, reparation, restaurering og udskiftning af beskadigede dele. HAKI Slovakien, sammen med HAKI Safety-ejede EKRO CZ, leverede en lang række løsninger til sikkerhed på arbejdspladsen til Prague City Tourism, herunder Universal-stilladser, sikkerhedsnet og publikumshegn. Der blev også gjort brug af HAKI's tjenester, som f.eks. tekniske tegninger og uddannelse på stedet.

Krudttårnet, eller Prašná brána på tjekkisk, er et storslået gotisk tårn i Prag og er en af de oprindelige 13 byporte, der adskiller den gamle bydel fra den nye bydel. Byggeriet begyndte i 1475, og i det 17. århundrede blev det brugt til at opbevare krudt, deraf navnet »Krudttårnet«.
Det historiske tårn, som forvaltes af Prague City Turism, er ved at blive renoveret udvendigt og med stengelænder i tårngalleriet. Renoveringsarbejdet begyndte i sommeren 2024, da tårnet blev dækket af stilladser, og markerer den første fase af det omfattende projekt. Den udvendige struktur vil gennemgå en grundig rengøring, grundlæggende behandling og en inspektion af alle dens dele. Dette indebærer reparation, restaurering og udskiftning af beskadigede dele, herunder stengelænderet.
HAKI Slovakia begyndte sammen med HAKI Safety-ejede EKRO CZ at arbejde med Prague City Tourism tilbage i marts 2024 og leverede en bred vifte af sikkerhedsløsninger til arbejdspladsen, herunder Universal-stilladser, Catchfan Mini-sikkerhedsnet og publikumshegn. Der blev også gjort brug af HAKI's teknisk support, såsom tekniske tegninger og uddannelse på stedet.
Teknisk support
Stilladskonstruktionen til restaureringsarbejdet på en så ikonisk bygning gav nogle udfordringer. Den udsmykkede facade indeholder mange dekorative bøhmiske statuer og emblemer, hvilket gjorde stilladsarbejdet omkring den særligt kompliceret. Derfor producerede HAKIs ingeniørteam 3D-tegninger og beregninger af stilladset for at sikre sikkerheden for alle parter, der var involveret i restaureringen.
Takket være tegningerne blev risici identificeret på et tidligt tidspunkt for at undgå potentielle problemer undervejs, samtidig med at systemerne kunne tilpasses de specifikke krav i projektet. Det gjorde det muligt at fortsætte med at bruge bygningen, mens restaureringsteamet havde fuld adgang til tårnets yderside for at udføre arbejdet sikkert. HAKI var involveret fra projektets planlægningsfase i overensstemmelse med vores forpligtelse til at sikre sikkerhed og samtidig spare på uventede omkostninger i sidste ende.

Fra et teknisk synspunkt startede udfordringerne med at finde ud af vejrforholdene på stedet og de specifikke regler, der gælder i Prag. Derefter begyndte arbejdet med at tilpasse faglængderne, så søjlerne ikke kolliderede med de fremspringende ornamenter (lyseblå i figuren til højre nedenfor) og vinduerne. Andre krav fra bygherren var, at trafikken skulle kunne passere gennem porten under bygningsinspektionen. Vi måtte heller ikke sætte stilladser op på broen, der forbinder Kruttårnet med en anden bygning i nærheden,« siger Patrik Lennartsson, projektingeniør hos HAKI.
Løsningen her var at forsyne stilladset med portdrager. Portdragernes spændvidde var ca. 6 og 12 m. For at optimere portdragerne og stilladset blev der lavet en 3D-beregningsmodel, som sikrede, at konstruktionerne blev integreret med hinanden.
Træning på stedet
Et par uger før stilladset skulle opstilles, gennemgik stilladsmontørerne en uddannelse på HAKI Safety-ejede EKRO's anlæg uden for Prag. Under den første træning fokuserede HAKI-instruktør Lester Brown på at bygge en del af strukturen. Den næste fase, hvor holdet var helt klar til at begynde at rejse stilladset omkring tårnet, ville være en udfordring at navigere gennem et travlt område fyldt med fodgængere og turister, der stoppede op for at tage billeder. Men monteringen gik godt, og processen blev gjort lettere takket være erfarne stilladsarbejdere.
Jeg vil gerne takke hele HAKI- og EKRO-teamet for et godt samarbejde, det var en fornøjelse at arbejde sammen, siger Lester Brown, instruktør på HAKI.
Universal-stilladser
HAKI leverede en bred vifte af sikkerhedsløsninger til dette projekt, herunder HAKI Universal systemstillads, som omgiver alle fire sider af tårnet. På grund af den begrænsede plads og den høje søjlebelastning blev der brugt HAKI Tripod, som strækker sig 18 meter op omkring indgangene. Tripods som base i stilladset sikrer stabil og sikker adgang uden at hindre trafikken i at passere under tårnet. Stilladset har en bredde på 1,25 meter, hvilket giver masser af arbejdsplads, og har en hybridløsning, der kombinerer stål- og kompositplanker med luger for funktionalitet og nem adgang. Der blev brugt lette fodlister i aluminium til hurtig og nem montering, hvilket også gjorde det lettere at foretage justeringer undervejs i projektet.
Beskyttelse af byens kulturarv
Da stilladset skulle opstilles, var der mange faktorer at tage hensyn til, og den vigtigste var at bevare Prags byarv. For at opnå dette blev al forankring udelukkende foretaget mellem tårnets mursten i stedet for i selve murstenene. Derudover blev der brugt en række forskellige beslag til at bygge rundt om statuer på tårnet for at sikre, at disse historiske elementer blev beskyttet. Endelig blev stilladsdesignet også tilpasset tårnets vinklede konstruktion for at sikre stabilitet og sikkerhed, samtidig med at der blev taget hensyn til tårnets unikke arkitektur.
Denne omhyggelige tilgang understreger forpligtelsen til at bevare Prags arkitektoniske arv med minimal forstyrrelse af selve strukturen og af de igangværende turistaktiviteter i tårnet.

Catchfan - sikkerhedsnet, der fanger nedfaldende genstande
På grund af trafikstrømmen under tårnet blev dele af HAKI Catchfan Mini-sikkerhedsnet installeret over passagerne ved hjælp af stilladsbeslag for at opfange eventuelle nedfaldne genstande fra stilladset. Sikkerhedsnettene i tårnet har en samlet dækning på 40 meter og beskytter forbipasserende køretøjer, besøgende og arbejdere sikkert og effektivt.

Hegn til afgrænsning
Der blev installeret mobile afspærringshegn på jordniveau for at skabe et sikkert område omkring tårnet med en udvidet sikkerhedszone for fodgængere, øget sikkerhed for arbejdere og afskærmning til opbevaring af udstyr. Indhegningen består af standardhegn på 3,5 x 2 m, der effektivt afgrænser byggepladsen og materialerne, samt mindre hegn på 2,5 x 1,15 m, der leder fodgængere sikkert rundt i området. Takket være deres modulære design kan hegnene hurtigt sættes op og fjernes. De er lavet af holdbart materiale, der kan modstå barske forhold og hyppige flytninger, hvilket giver både funktionalitet og sikkerhed under hele projektet.
